Portal STEM Education

Μπορούμε να σχεδιάσουμε το δικό μας μονοπάτι γνώσης και δεξιοτήτων.

Ξεκινώντας από το τι είμαι και που θέλω να φτάσω, καταλήγουμε να περάσουμε από ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο υπάρχει στο [Αποθετήριο] και στη [δομή του Αποθετηρίου] που είναι οργανωμένο για να διευκολύνει αυτή τη διαδρομή.

Καλή πλοήγηση.

Τι είναι STEM

Μια προσπάθεια αποσαφήνισης του όρου και της προσέγγισης
μέσα από σχετικά παραδείγματα κλιμακούμενης συνθετότητας.

Αναφέρεται σε προσεγγίσεις εκπαίδευσης που ενσωματώνουν αλληλοεμπλεκόμενους και τους τέσσερις τομείς: Επιστήμης (Science), Τεχνολογίας (Technology), Μηχανικής (Engineering) και Μαθηματικών (Mathematics), ενθαρύνοντας τη διαθεματική μάθηση, την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.

Τι είναι STEM

Το STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) αναφέρεται σε μια διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση που ενσωματώνει τις επιστήμες, την τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά. Στόχος της προσέγγισης αυτης είναι η παροχή αυθεντικών μαθησιακών εμπειριών που συνδέουν τη θεωρία με την πράξη (stemedresearch.siu.edu)

Από παιδαγωγική σκοπιά,  προωθεί τη μάθηση μέσω της ανακάλυψης και επίλυσης πραγματικών προβλημάτων. Αυτό επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση μηχανικού σχεδιασμού, όπου οι μαθητές καλούνται να ορίσουν προβλήματα, να αναπτύξουν και να δοκιμάσουν λύσεις, ενισχύοντας έτσι την κατανόησή τους και την εφαρμογή των γνώσεών τους σε πραγματικά σενάρια (doe.virginia.gov).

Η ενσωμάτωση των μαθηματικών και των άλλων επιστημών θεωρείται κρίσιμη για την ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών STEM. Ωστόσο, μελέτες έχουν δείξει ότι η αποτελεσματική ενσωμάτωση αυτών των στοιχείων μπορεί να παρουσιάζει προκλήσεις, υποδεικνύοντας την ανάγκη για συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και προσεκτικό σχεδιασμό του προγράμματος σπουδών (docs.lib.purdue.edu).

Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες διεθνών οργανισμών, όπως το Next Generation Science Standards (NGSS, 2013) και η UNESCO (2021), η εκπαίδευση STEM στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων μέσω της βιωματικής και διερευνητικής μάθησης.

 

 Η εκπαίδευση STEM βασίζεται στην αρχή της εποικοδομητικής μάθησης, όπου οι μαθητές οικοδομούν τη γνώση μέσω της ενεργούς εμπλοκής σε πειραματικές δραστηριότητες. Η διαθεματική προσέγγιση επιτρέπει στους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες που σχετίζονται με την υπολογιστική σκέψη, τη μαθηματική μοντελοποίηση και τον σχεδιασμό τεχνολογικών λύσεων. Οι έρευνες δείχνουν ότι η συμμετοχή σε STEM δραστηριότητες αυξάνει την ενασχόληση των μαθητών με τις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία, προετοιμάζοντάς τους για τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας (Bybee, 2013).

Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές θα έχουν κατανοήσει βασικές μετεωρολογικές παραμέτρους, όπως η θερμοκρασία, η υγρασία, ο άνεμος και η βροχόπτωση, και θα μπορούν να αναλύουν δεδομένα αισθητήρων, εφαρμόζοντας αρχές φυσικής και μαθηματικών. Θα κατασκευάσουν και θα βαθμονομήσουν έναν μετεωρολογικό σταθμό, προγραμματίζοντας τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων με οπτικοποιημένα περιβάλλοντα.

Παράλληλα, θα αναπτύξουν δεξιότητες επιστημονικής σκέψης, συνεργασίας και περιβαλλοντικής ευαισθησίας, συνδέοντας τις μετρήσεις τους με πραγματικά δεδομένα και διερευνώντας την επίδραση των μετεωρολογικών φαινομένων στο περιβάλλον.

Γενικά παραδείγματα STEM δραστηριοτήτων

Παράδειγμα 1: Διερεύνηση μηχανικών κατασκευών

Μια εισαγωγική δραστηριότητα STEM μπορεί να περιλαμβάνει τη σχεδίαση και κατασκευή γεφυρών χρησιμοποιώντας απλά υλικά, όπως χαρτόνι και ξυλάκια. Οι μαθητές συνεργάζονται για να δημιουργήσουν μοντέλα που αντέχουν σε διαφορετικά φορτία, εφαρμόζοντας αρχές μηχανικής και φυσικής. Η δραστηριότητα αυτή προάγει τη συνεργασία, την υπολογιστική σκέψη και την ικανότητα ανάλυσης δεδομένων.

Παράδειγμα 2: Προγραμματισμός και αυτοματισμοί

Οι μαθητές χρησιμοποιούν πλατφόρμες προγραμματισμού, όπως το Scratch ή το Mind+, για να δημιουργήσουν αυτοματισμούς βασισμένους σε μικροελεγκτές (π.χ. Arduino, micro:bit). Μέσω της διερευνητικής μάθησης, οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες αλγοριθμικής σκέψης και κατανοούν τη σημασία των αισθητήρων και των δεδομένων στην αυτοματοποίηση.

 

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, οι δραστηριότητες STEM πρέπει να ενσωματώνουν στόχους που περιλαμβάνουν:

  • Την κατανόηση βασικών επιστημονικών αρχών μέσω πειραματισμού και προσομοιώσεων.

  • Την ανάπτυξη δεξιοτήτων μοντελοποίησης και επίλυσης προβλημάτων.

  • Την εξοικείωση με τον προγραμματισμό και τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων.

  • Την προώθηση της ομαδικής εργασίας και της επικοινωνίας μέσα από συνεργατικές δραστηριότητες.

Περισσότερα παραδείγματα STEM δραστηριοτήτων

Παράδειγμα 3: Η κατασκευή ενός απλού ηλιακού φούρνου από ανακυκλώσιμα υλικά

Οι μαθητές θα μάθουν για τη φυσική (Θερμότητα και ενέργεια), τη μηχανική (Σχεδίαση και κατασκευή), τα μαθηματικά (Υπολογισμοί διαστάσεων και γωνιών) και τη τεχνολογία (Χρήση εργαλείων και υλικών). Μια δραστηριότητα που ενθαρρύνει τη συνδυαστική σκέψη, τη συνεργασία, τον πειραματισμό, την εφαρμογή θεωρητικών γνώσεων στην πράξη, την αναζήτηση σε πηγές με κριτική διάθεση.

Παράδειγμα 4: Ψηφιακός Μετρητής Θερμοκρασίας

 Ένα ακόμη διαθεματικό παράδειγμα που περιλαμβάνει αυτοματισμό με τον μικροεπεξεργαστή micro:bit είναι η κατασκευή ενός “έξυπνου μετρητή θερμοκρασίας” (smart thermostat). Αυτή η δραστηριότητα συνδυάζει στοιχεία από την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά, και μπορεί να συνδεθεί με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών στην εκπαίδευση.

Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν έναν μικροεπεξεργαστή  και δύο ακόμη IoT (αισθητήρα θερμοκρασίας και LEDs) για να δημιουργήσουν έναν μετρητή θερμοκρασίας που θα ανιχνεύει τη θερμοκρασία ενός δωματίου και θα ανάβει διαφορετικών χρωμάτων λυχνίες LED (ανάλογα με τις θερμοκρασίες που παρατηρούνται).

Η “εμπλοκή” των επιστημών:

  • Επιστήμη (Science): Συζήτηση για τις βασικές έννοιες σχετικά με τη θερμοκρασία, την κλίμακα Κελσίου και Φαρενάιτ, και πώς οι διάφοροι παράγοντες επηρεάζουν τη θερμοκρασία σε ένα περιβάλλον.
  • Τεχνολογία (Technology): Εξερευνούμε τη λειτουργία του μικροεπεξεργαστή και τις δυνατότητες που προσφέρει, όπως οι αισθητήρες θερμοκρασίας και τα LEDs. Οι Μαθητές θα αξιοποιήσουν προγραμματιστικες δομές (συνθήκες) και εντολές και συναρτήσεις, για να διαβάζουν, να εμφανίζουν τις θερμοκρασίες και να ανάψουν LEDs υπό συνθήκες.
  • Μηχανική (Engineering): Οι μαθητές σχεδιάζουν  τη διάταξη του αυτοματισμού και διαλέγονται επιχειρηματολογώντας για το πώς να την τοποθετήσουν σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον και με ποια κατασκευή, έχοντας κατά νου και την αισθητική και την εργονομία της κατασκευής τους.
  • Μαθηματικά (Mathematics):  Χρησιμοποιούμε μαθηματικές εξισώσεις για να υπολογίσουμε την μέση θερμοκρασία και να δούμε πώς τα δεδομένα διαφέρουν ανά περιόδους. Δημιμουργούμε γραφήματα για να απεικονίσουμε τις αλλαγές στη θερμοκρασία ανά περίοδο με βάση τις μετρήσεις μας.

Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:

Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να ενσωματωθεί σε μαθήματα Φυσικών Επιστημών (ενεργειακών ροών, θερμοδυναμικής), Τεχνολογίας (προγραμματισμού και ρομποτικής), και Μαθηματικών (στατιστική και ανάλυση δεδομένων). Παράλληλα, ενθαρρύνει την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και τη διαθεματική προσέγγιση. Οι μαθητές αποκτούν πρακτικές γνώσεις και δεξιότητες με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο, οι οποίες θα τους φανούν χρήσιμες στο μέλλον.

Παράδειγμα ολοκληρωμένης δραστηριότητας:

Παράδειγμα 5: Σχεδιάζοντας τον δικό μας Μετεωρολογικό Σταθμό – Από τη μέτρηση στην ανάλυση δεδομένων

 
Εισαγωγή:

Οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν την καθημερινή μας ζωή, από τον προγραμματισμό δραστηριοτήτων μέχρι τη γεωργία και τις μεταφορές. Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα αναλάβουν τον ρόλο των επιστημόνων, κατασκευάζοντας και προγραμματίζοντας έναν μετεωρολογικό σταθμό με χρήση μικροεπεξεργαστή και αισθητήρων. Μέσα από τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων, θα μάθουν πώς η Τεχνολογία, η Φυσική και τα Μαθηματικά συνεργάζονται για την κατανόηση του καιρού.

 
Στόχος:
  • Επιστημονική γνώση: Εισαγωγή των μαθητών στις έννοιες της μετεωρολογίας, της συλλογής δεδομένων, της ανάλυσης δεδομένων και της παρουσίασης αποτελεσμάτων.
  • Τεχνολογία: Χρήση του μικροεπεξεργαστή ως εργαλείου για τη μέτρηση μετεωρολογικών παραμέτρων και την προγραμματιστική λογική.
  • Μηχανική: Σχεδιασμός και κατασκευή ενός σταθμού μετεωρολογίας.
  • Μαθηματικά: Ανάλυση των μετρήσεων και δημιουργία γραφημάτων.
 
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές θα είναι σε θέση να:

Γνωστικός Τομέας (Cognitive)

  1. Κατανόηση των μετεωρολογικών παραμέτρων: Οι μαθητές θα μπορούν να περιγράφουν τις φυσικές έννοιες που σχετίζονται με τη μετεωρολογία, όπως η θερμοκρασία, η υγρασία, η ταχύτητα ανέμου και η βροχόπτωση (Ahrens & Henson, 2021).
  2. Ανάλυση μετεωρολογικών δεδομένων: Θα είναι σε θέση να ερμηνεύουν δεδομένα που συλλέγονται από αισθητήρες και να διακρίνουν τάσεις και μεταβολές στις καιρικές συνθήκες (Wilks, 2019).
  3. Εφαρμογή αρχών της Φυσικής και των Μαθηματικών: Οι μαθητές θα εφαρμόσουν βασικές αρχές θερμοδυναμικής και στατιστικής ανάλυσης δεδομένων για την κατανόηση των μετρήσεων (Stull, 2017).
  4. Συσχέτιση με πραγματικά καιρικά δεδομένα: Θα συγκρίνουν τις μετρήσεις τους με δεδομένα από επίσημους μετεωρολογικούς σταθμούς, αναπτύσσοντας δεξιότητες κριτικής ανάλυσης (NOAA, 2020).

Ψυχοκινητικός Τομέας (Psychomotor)

  1. Κατασκευή και βαθμονόμηση ενός μετεωρολογικού σταθμού: Οι μαθητές θα συναρμολογήσουν έναν λειτουργικό μετεωρολογικό σταθμό χρησιμοποιώντας αισθητήρες θερμοκρασίας, υγρασίας, φωτός, ανέμου και βροχόπτωσης (Arduino Science Journal, 2022).
  2. Προγραμματισμός για τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων: Θα χρησιμοποιήσουν οπτικοποιημένα περιβάλλοντα προγραμματισμού (π.χ. Mind+, MakeCode) για να αυτοματοποιήσουν τη συλλογή δεδομένων (Grover & Pea, 2018).
  3. Δημιουργία και ερμηνεία γραφημάτων: Θα αξιοποιήσουν λογισμικά επεξεργασίας δεδομένων (π.χ. Excel, Google Sheets) για τη δημιουργία γραφημάτων και τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων τους (Tufte, 2001).

Συναισθηματικός Τομέας (Affective)

  1. Ανάπτυξη επιστημονικής σκέψης: Οι μαθητές θα καλλιεργήσουν δεξιότητες έρευνας και πειραματισμού, αξιολογώντας την αξιοπιστία των μετρήσεών τους (Duschl & Grandy, 2013).
  2. Καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης: Θα κατανοήσουν την επίδραση των μετεωρολογικών φαινομένων στο περιβάλλον και θα διερευνήσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής (IPCC, 2021).
  3. Ενίσχυση της συνεργασίας και της επικοινωνίας: Θα εργαστούν σε ομάδες, θα καταμερίσουν αρμοδιότητες και θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματά τους, αναπτύσσοντας δεξιότητες επικοινωνίας και επιστημονικής παρουσίασης (Johnson & Johnson, 2014).
 
Υλικά:
  • Μικροεπεξεργαστής
  • Αισθητήρας θερμοκρασίας
  • Αισθητήρας υγρασίας
  • Αισθητήρας φωτός
  • αισθητήρας έντασης ανέμου
  • Αισθητήρας βροχόπτωσης
  • Μπαταρίες
  • Καλώδια
  • Ψηφιακή οθόνη (προαιρετικά)
  • Δόκιμα υλικά κατασκευής τύπου Lego 
  • Υπολογιστής με λογισμικό οπτικοποιημένου προγραμματισμού 
 
Βήματα δραστηριότητας:

Εισαγωγή:

  • Συζήτηση για τη σημασία της μετεωρολογίας στην καθημερινή ζωή.
  • Παρουσίαση των μετεωρολογικών παραμέτρων που θα μετρηθούν.
  • Εισαγωγή στις βασικές λειτουργίες του μικροεπεξεργαστή και τις δυνατότητές του.

Σχεδιασμός:

  • Δημιουργία ολιγομελών ομάδων μαθητών.
  • Κάθε ομάδα σχεδιάζει τον δικό της σταθμό μετεωρολογίας, καθορίζοντας τη διάταξη των αισθητήρων και την εμφάνιση των δεδομένων.

Κατασκευή:

  • Οι μαθητές κατασκευάζουν τον σταθμό μετεωρολογίας, συνδέοντας τους αισθητήρες με τον μικροεπεξεργαστή.
  • Εγκατάσταση του σταθμού σε εξωτερικό χώρο.

Προγραμματισμός:

  • Χρησιμοποιώντας το λογισμικό προγραμματισμού, οι μαθητές δημιουργούν μια εφαρμογή για τη συλλογή δεδομένων από τους αισθητήρες και την εμφάνιση τους στην οθόνη του υπολογιστή ή σε μια ψηφιακή οθόνη ή σε ένα ιστότοπο που έχει δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό.
  • Επεξεργασία των δεδομένων για την υπολογισμό μέσων τιμών, διακυμάνσεων κ.λπ.

Ανάλυση δεδομένων:

  • Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν μεταφέρονται στον υπολογιστή.
  • Χρησιμοποιώντας κατάλληλο λογισμικό , οι μαθητές δημιουργούν γραφήματα για να απεικονίσουν τη μεταβολή των μετεωρολογικών παραμέτρων στον χρόνο.
  • Ανάλυση των γραφημάτων και εξαγωγή συμπερασμάτων.

Παρουσίαση:

Κάθε ομάδα παρουσιάζει το έργο της στην τάξη, εξηγώντας τη διαδικασία κατασκευής, προγραμματισμού και ανάλυσης των δεδομένων.

 
Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα:
  • Φυσικές Επιστήμες: Εισαγωγή στις έννοιες της μέτρησης, της θερμοκρασίας, της υγρασίας, του φωτός, του ανέμου και της βροχόπτωσης.
  • Μαθηματικά: Συλλογή, οργάνωση και ανάλυση δεδομένων, δημιουργία γραφημάτων, υπολογισμός μέσων τιμών.
  • Πληροφορική: Εισαγωγή στον προγραμματισμό, χρήση λογισμικού για την επεξεργασία δεδομένων και την οπτικοποίηση τους.
  • Τεχνολογία: Σχεδίαση και κατασκευή με δομικά υλικά και χρήση ηλεκτρονικών συσκευών (ΙοΤ).
Επέκταση:
  • Συγκριτική ανάλυση: Συγκριτική ανάλυση των μετεωρολογικών δεδομένων με δεδομένα από μετεωρολογικούς σταθμούς της περιοχής.
  • Πρόβλεψη: Χρήση των δεδομένων για την πρόβλεψη μελλοντικών μετεωρολογικών συνθηκών.
  • Αυτόματη ενημέρωση: Δημιουργία ενός συστήματος που να ενημερώνει αυτόματα τους χρήστες για αλλαγές στις μετεωρολογικές συνθήκες.

Σημείωση: Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με την ηλικία και τις γνώσεις των μαθητών.

Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση STEM

Η αξιολόγηση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς επιτρέπει τη συνεχή παρακολούθηση της προόδου των μαθητών και την ανατροφοδότηση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους (Black & Wiliam, 1998). Ιδιαίτερα στην εκπαίδευση STEM, όπου η ανάπτυξη δεξιοτήτων περιλαμβάνει γνωστικές, πρακτικές και μεταγνωστικές διαστάσεις, η αξιολόγηση οφείλει να είναι πολυδιάστατη και να βασίζεται σε ποικίλες στρατηγικές (Sadler, 1989).

Αξιολόγηση:

Η αξιολόγηση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς επιτρέπει τη συνεχή παρακολούθηση της προόδου των μαθητών και την ανατροφοδότηση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους (Black & Wiliam, 1998). Ιδιαίτερα στην εκπαίδευση STEM, όπου η ανάπτυξη δεξιοτήτων περιλαμβάνει γνωστικές, πρακτικές και μεταγνωστικές διαστάσεις, η αξιολόγηση οφείλει να είναι πολυδιάστατη και να βασίζεται σε ποικίλες στρατηγικές (Sadler, 1989).

 
Διαστάσεις της Αξιολόγησης
  • Κατανόηση βασικών εννοιών και εφαρμογή σε πραγματικά προβλήματα

    Οι μαθητές αξιολογούνται ως προς την κατανόηση θεμελιωδών αρχών και τη δυνατότητα εφαρμογής τους σε αυθεντικά προβλήματα (Bransford, Brown, & Cocking, 2000).Η αξιολόγηση περιλαμβάνει συζητήσεις, ανάλυση μελετών περίπτωσης και εργαστηριακές αναφορές (Harlen, 2013).

  • Χειρισμός και προγραμματισμός μικροεπεξεργαστών και αισθητήρων

    Δίνεται έμφαση στην πρακτική εφαρμογή μέσω δημιουργίας συστημάτων με μικροεπεξεργαστές, όπως Arduino και micro:bit (Grover & Pea, 2013).Οι μαθητές αξιολογούνται μέσω της παρουσίασης έργων, της τεκμηρίωσης του κώδικά τους και της ανάλυσης των αλγοριθμικών δομών που χρησιμοποιούν (Linn et al., 2015).

  • Κατανόηση διαδικασιών σχεδιασμού και κατασκευής συστημάτων

    Η μηχανική σκέψη και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων αποτελούν βασικά στοιχεία της STEM εκπαίδευσης (National Academy of Engineering, 2009).Η αξιολόγηση περιλαμβάνει τη δημιουργία λειτουργικών πρωτοτύπων, ανάλυση σχεδιαστικών επιλογών και ομαδική εργασία (Kolodner et al., 2003).

  • Εφαρμογή μαθηματικών εργαλείων στην ανάλυση δεδομένων

    Οι μαθητές αξιολογούνται ως προς τη χρήση στατιστικών και μαθηματικών εργαλείων για την επεξεργασία δεδομένων και τη δημιουργία γραφημάτων (Tufte, 2001).Σημαντικό στοιχείο της αξιολόγησης είναι η ακρίβεια των υπολογισμών και η σαφήνεια στην παρουσίαση των δεδομένων (Wilks, 2019).

 
Στρατηγικές Αξιολόγησης
  • Διαρκής αξιολόγηση (Formative Assessment)

    Η συνεχής παρακολούθηση και παροχή ανατροφοδότησης βελτιώνει τη μαθησιακή εμπειρία και ενισχύει την αυτορρύθμιση των μαθητών (Black & Wiliam, 2009).Περιλαμβάνει παρατηρήσεις, προφορικές ερωτήσεις και έλεγχο προόδου κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων (Sadler, 1989).

  • Αξιολόγηση με πορτφόλιο (Portfolio-Based Assessment)

    Η συστηματική συλλογή παραδοτέων, όπως εργασίες, προγραμματιστικά έργα και αναλύσεις δεδομένων, επιτρέπει την καταγραφή της μαθησιακής πορείας των μαθητών (Paulson, Paulson, & Meyer, 1991).
    Η ποιοτική ανάλυση των έργων βοηθά στην αναγνώριση ισχυρών και αδύναμων σημείων της μάθησης (Shepard, 2000).

  • Αξιολόγηση από συμμαθητές (Peer Assessment)

    Η αλληλοαξιολόγηση ενισχύει τη συνεργασία και τη μεταγνωστική σκέψη, βοηθώντας τους μαθητές να κατανοήσουν κριτήρια ποιότητας και να αναπτύξουν δεξιότητες ανατροφοδότησης (Topping, 1998).Οι μαθητές εμπλέκονται στην αξιολόγηση των έργων των συμμαθητών τους με σαφή και δομημένα κριτήρια (Falchikov & Goldfinch, 2000).

 

Βασίλης Οικονόμου (2014)

wpChatIcon
wpChatIcon