Μπορούμε να σχεδιάσουμε το δικό μας μονοπάτι γνώσης και δεξιοτήτων.
Ξεκινώντας από το τι είμαι και που θέλω να φτάσω, καταλήγουμε να περάσουμε από ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο υπάρχει στο [Αποθετήριο] και στη [δομή του Αποθετηρίου] που είναι οργανωμένο για να διευκολύνει αυτή τη διαδρομή.
Καλή πλοήγηση.
Αναφέρεται σε προσεγγίσεις εκπαίδευσης που ενσωματώνουν αλληλοεμπλεκόμενους και τους τέσσερις τομείς: Επιστήμης (Science), Τεχνολογίας (Technology), Μηχανικής (Engineering) και Μαθηματικών (Mathematics), ενθαρύνοντας τη διαθεματική μάθηση, την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.
Το STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) αναφέρεται σε μια διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση που ενσωματώνει τις επιστήμες, την τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά. Στόχος της προσέγγισης αυτης είναι η παροχή αυθεντικών μαθησιακών εμπειριών που συνδέουν τη θεωρία με την πράξη (stemedresearch.siu.edu)
Από παιδαγωγική σκοπιά, προωθεί τη μάθηση μέσω της ανακάλυψης και επίλυσης πραγματικών προβλημάτων. Αυτό επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση μηχανικού σχεδιασμού, όπου οι μαθητές καλούνται να ορίσουν προβλήματα, να αναπτύξουν και να δοκιμάσουν λύσεις, ενισχύοντας έτσι την κατανόησή τους και την εφαρμογή των γνώσεών τους σε πραγματικά σενάρια (doe.virginia.gov).
Η ενσωμάτωση των μαθηματικών και των άλλων επιστημών θεωρείται κρίσιμη για την ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών STEM. Ωστόσο, μελέτες έχουν δείξει ότι η αποτελεσματική ενσωμάτωση αυτών των στοιχείων μπορεί να παρουσιάζει προκλήσεις, υποδεικνύοντας την ανάγκη για συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και προσεκτικό σχεδιασμό του προγράμματος σπουδών (docs.lib.purdue.edu).
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες διεθνών οργανισμών, όπως το Next Generation Science Standards (NGSS, 2013) και η UNESCO (2021), η εκπαίδευση STEM στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων μέσω της βιωματικής και διερευνητικής μάθησης.
Η εκπαίδευση STEM βασίζεται στην αρχή της εποικοδομητικής μάθησης, όπου οι μαθητές οικοδομούν τη γνώση μέσω της ενεργούς εμπλοκής σε πειραματικές δραστηριότητες. Η διαθεματική προσέγγιση επιτρέπει στους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες που σχετίζονται με την υπολογιστική σκέψη, τη μαθηματική μοντελοποίηση και τον σχεδιασμό τεχνολογικών λύσεων. Οι έρευνες δείχνουν ότι η συμμετοχή σε STEM δραστηριότητες αυξάνει την ενασχόληση των μαθητών με τις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία, προετοιμάζοντάς τους για τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας (Bybee, 2013).
Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές θα έχουν κατανοήσει βασικές μετεωρολογικές παραμέτρους, όπως η θερμοκρασία, η υγρασία, ο άνεμος και η βροχόπτωση, και θα μπορούν να αναλύουν δεδομένα αισθητήρων, εφαρμόζοντας αρχές φυσικής και μαθηματικών. Θα κατασκευάσουν και θα βαθμονομήσουν έναν μετεωρολογικό σταθμό, προγραμματίζοντας τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων με οπτικοποιημένα περιβάλλοντα.
Παράλληλα, θα αναπτύξουν δεξιότητες επιστημονικής σκέψης, συνεργασίας και περιβαλλοντικής ευαισθησίας, συνδέοντας τις μετρήσεις τους με πραγματικά δεδομένα και διερευνώντας την επίδραση των μετεωρολογικών φαινομένων στο περιβάλλον.
Μια εισαγωγική δραστηριότητα STEM μπορεί να περιλαμβάνει τη σχεδίαση και κατασκευή γεφυρών χρησιμοποιώντας απλά υλικά, όπως χαρτόνι και ξυλάκια. Οι μαθητές συνεργάζονται για να δημιουργήσουν μοντέλα που αντέχουν σε διαφορετικά φορτία, εφαρμόζοντας αρχές μηχανικής και φυσικής. Η δραστηριότητα αυτή προάγει τη συνεργασία, την υπολογιστική σκέψη και την ικανότητα ανάλυσης δεδομένων.
Οι μαθητές χρησιμοποιούν πλατφόρμες προγραμματισμού, όπως το Scratch ή το Mind+, για να δημιουργήσουν αυτοματισμούς βασισμένους σε μικροελεγκτές (π.χ. Arduino, micro:bit). Μέσω της διερευνητικής μάθησης, οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες αλγοριθμικής σκέψης και κατανοούν τη σημασία των αισθητήρων και των δεδομένων στην αυτοματοποίηση.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, οι δραστηριότητες STEM πρέπει να ενσωματώνουν στόχους που περιλαμβάνουν:
Την κατανόηση βασικών επιστημονικών αρχών μέσω πειραματισμού και προσομοιώσεων.
Την ανάπτυξη δεξιοτήτων μοντελοποίησης και επίλυσης προβλημάτων.
Την εξοικείωση με τον προγραμματισμό και τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων.
Την προώθηση της ομαδικής εργασίας και της επικοινωνίας μέσα από συνεργατικές δραστηριότητες.
Οι μαθητές θα μάθουν για τη φυσική (Θερμότητα και ενέργεια), τη μηχανική (Σχεδίαση και κατασκευή), τα μαθηματικά (Υπολογισμοί διαστάσεων και γωνιών) και τη τεχνολογία (Χρήση εργαλείων και υλικών). Μια δραστηριότητα που ενθαρρύνει τη συνδυαστική σκέψη, τη συνεργασία, τον πειραματισμό, την εφαρμογή θεωρητικών γνώσεων στην πράξη, την αναζήτηση σε πηγές με κριτική διάθεση.
Ένα ακόμη διαθεματικό παράδειγμα που περιλαμβάνει αυτοματισμό με τον μικροεπεξεργαστή micro:bit είναι η κατασκευή ενός “έξυπνου μετρητή θερμοκρασίας” (smart thermostat). Αυτή η δραστηριότητα συνδυάζει στοιχεία από την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά, και μπορεί να συνδεθεί με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών στην εκπαίδευση.
Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν έναν μικροεπεξεργαστή και δύο ακόμη IoT (αισθητήρα θερμοκρασίας και LEDs) για να δημιουργήσουν έναν μετρητή θερμοκρασίας που θα ανιχνεύει τη θερμοκρασία ενός δωματίου και θα ανάβει διαφορετικών χρωμάτων λυχνίες LED (ανάλογα με τις θερμοκρασίες που παρατηρούνται).
Η “εμπλοκή” των επιστημών:
Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:
Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να ενσωματωθεί σε μαθήματα Φυσικών Επιστημών (ενεργειακών ροών, θερμοδυναμικής), Τεχνολογίας (προγραμματισμού και ρομποτικής), και Μαθηματικών (στατιστική και ανάλυση δεδομένων). Παράλληλα, ενθαρρύνει την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και τη διαθεματική προσέγγιση. Οι μαθητές αποκτούν πρακτικές γνώσεις και δεξιότητες με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο, οι οποίες θα τους φανούν χρήσιμες στο μέλλον.
Οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν την καθημερινή μας ζωή, από τον προγραμματισμό δραστηριοτήτων μέχρι τη γεωργία και τις μεταφορές. Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα αναλάβουν τον ρόλο των επιστημόνων, κατασκευάζοντας και προγραμματίζοντας έναν μετεωρολογικό σταθμό με χρήση μικροεπεξεργαστή και αισθητήρων. Μέσα από τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων, θα μάθουν πώς η Τεχνολογία, η Φυσική και τα Μαθηματικά συνεργάζονται για την κατανόηση του καιρού.
Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές θα είναι σε θέση να:
Γνωστικός Τομέας (Cognitive)
Ψυχοκινητικός Τομέας (Psychomotor)
Συναισθηματικός Τομέας (Affective)
Εισαγωγή:
Σχεδιασμός:
Κατασκευή:
Προγραμματισμός:
Ανάλυση δεδομένων:
Παρουσίαση:
Κάθε ομάδα παρουσιάζει το έργο της στην τάξη, εξηγώντας τη διαδικασία κατασκευής, προγραμματισμού και ανάλυσης των δεδομένων.
Σημείωση: Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με την ηλικία και τις γνώσεις των μαθητών.
Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση STEM
Η αξιολόγηση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς επιτρέπει τη συνεχή παρακολούθηση της προόδου των μαθητών και την ανατροφοδότηση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους (Black & Wiliam, 1998). Ιδιαίτερα στην εκπαίδευση STEM, όπου η ανάπτυξη δεξιοτήτων περιλαμβάνει γνωστικές, πρακτικές και μεταγνωστικές διαστάσεις, η αξιολόγηση οφείλει να είναι πολυδιάστατη και να βασίζεται σε ποικίλες στρατηγικές (Sadler, 1989).
Η αξιολόγηση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς επιτρέπει τη συνεχή παρακολούθηση της προόδου των μαθητών και την ανατροφοδότηση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους (Black & Wiliam, 1998). Ιδιαίτερα στην εκπαίδευση STEM, όπου η ανάπτυξη δεξιοτήτων περιλαμβάνει γνωστικές, πρακτικές και μεταγνωστικές διαστάσεις, η αξιολόγηση οφείλει να είναι πολυδιάστατη και να βασίζεται σε ποικίλες στρατηγικές (Sadler, 1989).
Κατανόηση βασικών εννοιών και εφαρμογή σε πραγματικά προβλήματα
Οι μαθητές αξιολογούνται ως προς την κατανόηση θεμελιωδών αρχών και τη δυνατότητα εφαρμογής τους σε αυθεντικά προβλήματα (Bransford, Brown, & Cocking, 2000).Η αξιολόγηση περιλαμβάνει συζητήσεις, ανάλυση μελετών περίπτωσης και εργαστηριακές αναφορές (Harlen, 2013).
Χειρισμός και προγραμματισμός μικροεπεξεργαστών και αισθητήρων
Δίνεται έμφαση στην πρακτική εφαρμογή μέσω δημιουργίας συστημάτων με μικροεπεξεργαστές, όπως Arduino και micro:bit (Grover & Pea, 2013).Οι μαθητές αξιολογούνται μέσω της παρουσίασης έργων, της τεκμηρίωσης του κώδικά τους και της ανάλυσης των αλγοριθμικών δομών που χρησιμοποιούν (Linn et al., 2015).
Κατανόηση διαδικασιών σχεδιασμού και κατασκευής συστημάτων
Η μηχανική σκέψη και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων αποτελούν βασικά στοιχεία της STEM εκπαίδευσης (National Academy of Engineering, 2009).Η αξιολόγηση περιλαμβάνει τη δημιουργία λειτουργικών πρωτοτύπων, ανάλυση σχεδιαστικών επιλογών και ομαδική εργασία (Kolodner et al., 2003).
Εφαρμογή μαθηματικών εργαλείων στην ανάλυση δεδομένων
Οι μαθητές αξιολογούνται ως προς τη χρήση στατιστικών και μαθηματικών εργαλείων για την επεξεργασία δεδομένων και τη δημιουργία γραφημάτων (Tufte, 2001).Σημαντικό στοιχείο της αξιολόγησης είναι η ακρίβεια των υπολογισμών και η σαφήνεια στην παρουσίαση των δεδομένων (Wilks, 2019).
Διαρκής αξιολόγηση (Formative Assessment)
Η συνεχής παρακολούθηση και παροχή ανατροφοδότησης βελτιώνει τη μαθησιακή εμπειρία και ενισχύει την αυτορρύθμιση των μαθητών (Black & Wiliam, 2009).Περιλαμβάνει παρατηρήσεις, προφορικές ερωτήσεις και έλεγχο προόδου κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων (Sadler, 1989).
Αξιολόγηση με πορτφόλιο (Portfolio-Based Assessment)
Η συστηματική συλλογή παραδοτέων, όπως εργασίες, προγραμματιστικά έργα και αναλύσεις δεδομένων, επιτρέπει την καταγραφή της μαθησιακής πορείας των μαθητών (Paulson, Paulson, & Meyer, 1991).
Η ποιοτική ανάλυση των έργων βοηθά στην αναγνώριση ισχυρών και αδύναμων σημείων της μάθησης (Shepard, 2000).
Αξιολόγηση από συμμαθητές (Peer Assessment)
Η αλληλοαξιολόγηση ενισχύει τη συνεργασία και τη μεταγνωστική σκέψη, βοηθώντας τους μαθητές να κατανοήσουν κριτήρια ποιότητας και να αναπτύξουν δεξιότητες ανατροφοδότησης (Topping, 1998).Οι μαθητές εμπλέκονται στην αξιολόγηση των έργων των συμμαθητών τους με σαφή και δομημένα κριτήρια (Falchikov & Goldfinch, 2000).
Βασίλης Οικονόμου (2014)